Gå vidare till innehåll

Idag fri frakt på alla beställningar

    Köpvillkor

    1. ALLMÄNT

    Följande allmänna villkor är tillämpliga på samtliga avtal som kunden (nedan kallad ”du”) sluter med Volara, nedan kallad "Volara”, ”oss” eller ”vi”). Genom att beställa accepterar du dessa villkor. Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren hos Volara innan beställning. Beställning av produkter sker via www.volara.se. Beställningar som görs av personer under 18 år bedöms enligt gällande regler för kontantköp och skall ha målsmans godkännande för beställning. Vi förbehåller oss rätten till att neka ett köp om du exempelvis har angivit felaktiga personuppgifter samt vid misstanke om bedrägeri. Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan att meddela dig på förhand. Det villkor som gäller för dig är det vid beställningstillfället aktuella villkoret du godkänt.

    2. BESTÄLLNING OCH AVTAL

    Du gör dina beställningar via www.volara.se. Beställningen kan genomföras först när du har accepterat, ingått och förstått våra allmänna villkor. Avtal om köp ingås så snart du mottagit en orderbekräftelse från Volara. Denna skickas till din mailadress förutsatt att den du angivit är korrekt. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning meddelar vi alltid dig via mail eller telefon. Återbetalning av en sådan beställning sker på samma sätt som valt betalsätt vid tidpunkten när du genomförde beställningen.

    3. PERSONUPPGIFTER OCH MEDLEMSSKAP

    Volara är personuppgiftsansvarig och ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter för att exempelvis kunna leverera din beställning eller ta emot din betalning. Vi kan även använda dina personuppgifter för att skicka marknadsföring till dig via mail, SMS eller postala utskick samt erbjuda för dig personliga erbjudanden baserat på din köphistorik samt de varor du visat intresse för. Fullständig information om hur Volara hanterar dina personuppgifter, dina rättigheter och hur du kan utöva dessa finner du under Intrigitetspolicy. Som medlem avses person som registrerat sig hos Volara. Medlemskapet gäller för alla nuvarande och framtid köp hos Volara. Medlemskapet gäller tillsvidare och kan när som helst avslutas.

    4. PRISER OCH AVGIFTER

    Samtliga priser på vår hemsida visas i svenska kronor (SEK). Alla varor i Volara sortiment är angivna inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att till prisändringar och reserverar oss för eventuella felskrivningar av prisinformation samt eventuell slutförsäljning. Volara tillämpar avrundning till jämn enkrona i samband med betalning. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter.

    5. BETALNING

    Du kan betala ditt köp på Volara enligt nedan angivna betalsätt. Kortbetalning Volara använder en betalväxel som tillhandahålls av Stripe. Stripe ansvarar för full säkerhet då du använder deras betaltjänst. Vid köpet krypteras informationen så att ingen obehörig kan komma åt den. Du kan betala med Visa eller Mastercard. Volara tar ej ut någon extra avgift då du använder denna betalningsform. Vid betalning med bank- eller kreditkort gäller vår prisgaranti för leveranser inom Sverige. Vid kortbetalning dras pengarna på ditt kort direkt när du genomför ditt köp. Genom ditt köp hos Volara så godkänner du att du vill använda samma betalsätt för eventuella efterföljande debiteringar som är relaterade till samma köp. Dessa debiteringar är begränsade till kostnader som uppkommer i samband med returer eller övriga kostnader i samband med ett byte enligt vår för tiden gällande prislista.

    Klarna-Faktura
    Fakturan skickas till din mail efter ditt köp. Hela köpbeloppet inklusive fraktavgift samt administrationsavgift ska betalas. Vid betalning via faktura görs sedvanlig kreditkontroll varvid kreditupplysning kan komma att inhämtas. Köp med faktura levereras endast till folkbokförd adress.

    6. LEVERANS

    Volara erbjuder Fri frakt.

    Leveranstid
    Du får dina varor inom 10 -20 arbetsdagar. Fraktbolagens sändningstider varierar beroende på bostadsort och kan därför variera.
    Leveranssätt När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse med komplett information där du kan följa din beställning. Beroende på paketets storlek skickas det antingen som ett Varubrev eller Paket. Ett Varubrev delas vid möjlighet först ut till din brevlåda, annars till ditt närmaste ombud. För de fraktsätt där ID-handling krävs, ber vi dig att uppvisa en giltig legitimation.

    Outlöst paket
    Om du inte har hämtat ut ditt paket inom de angivna dagarna för paketets tid hos ombudet, tvingas vi debitera dig en avgift. Avgiften omfattar de omkostnader som tillkommit i samband med ditt köp, f.n. 250 kr. Om du önskar utnyttja ångerrätten önskar vi att du först meddelar oss om detta då ett icke uthämtat paket ej faller under denna kategori. Vänligen läs mer under (Ångerrätt).

    Reklamation av paket vid leverans
    Volara ansvarar för din beställning fram till dess att du har mottagit den. Upptäcker du en skada på försändelsen ska detta meddelas snarast innan du öppnar den till Volara. Misstänker du att en vara saknas i försändelsen eller att förseglingen är bruten, ska det anmälas/meddelas till utvald leverantör omedelbart.

    7. ÅNGERRÄTT Utnyttjande av ångerrätt
    Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Det enklaste sättet att nyttja din ångerrätt är att fylla i det returformulär som medföljer i ditt paket och returnera varorna till oss. Väljer du att inte använda vårt returformulär räcker det att du informerar oss om ditt beslut att ångra din beställning innan ångerperioden är slut genom att meddela oss på info@volara.se om ditt beslut att utöva ångerrätten. Du ska ange ditt namn, din adress samt personnummer. Varan/varorna ska skickas tillbaka väl emballerad och i ursprungligt skick. Du kan även använda dig av Konsumentverkets ångerblankett.

    Återbetalning
    Vi återbetalar alla betalningar från dig, inklusive kostnaden för vårt standard leveransalternativ, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 30 dagar efter det att vi blev informerade om ditt beslut att ångra din beställning. Vi använder oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning när vi gör en återbetalning till dig. Detta kommer inte att medföra några extra avgifter för dig. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om din önskan att ångra din beställning. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för kostnaden av returfrakten. På det belopp som ska återbetalas har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning i den mån av att värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans skick. 

    8. BYTEN OCH RETURER

    Utnyttjar du bytesrätten betalar du returfrakten men betalar ingen ny fraktavgift för din nya storlek. Om du vill utnyttja din retur- eller bytesrätt ber vi dig att sända tillbaka varan/varorna i ursprungligt skick. Gäller det en reklamation är detta inte alltid möjligt, se mer under (Reklamation). Är varan inte i väsentligt oförändrat skick kan avdrag för ev. värdeminskning göras på returbeloppet. Vid ett byte/retur är det du som står för transportrisken. Tänk därför på att alltid spara följesedeln från ditt köp tillsammans med inlämningskvitto från ombudet där du lämnade din retur om något skulle inträffa med försändelsen på väg tillbaka till Volara.

    Återbetalning
    Sker så snart returen mottagits, dock senast inom 30 dagar. Återbetalningen sker på samma sätt som när beställningen genomfördes. Har du betalat med kortbetalning eller PayPal kan det dröja 2-5 bankdagar innan återbetalning sker efter att ärendet är färdigbehandlat hos Volara. Detta för att samtliga parter inklusive bank skall kunna utföra transaktionen. Om du har betalat med Faktura sker återbetalningen till respektive kreditkonto.

    9. REKLAMATION

    Volara tillämpar gällande konsumentlagstiftning. Om du mottagit en vara som är skadad eller felaktig ber vi dig att meddela det till oss så snart felet upptäckts. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Om det rör sig om en transportskada eller en saknad vara skall informationen nå Hobbyvaruhuset omgående. Läs mer om detta under (Leverans). Vid godkänd reklamation står Volara för returkostnaden. Återbetalning sker på samma sätt som när beställningen genomfördes. Har du betalat med kortbetalning eller PayPal kan det dröja 2-5 bankdagar innan återbetalning sker efter att ärendet är färdigbehandlat hos Volara. Detta för att samtliga parter inklusive bank skall kunna utföra transaktionen. Om du har Faktura sker återbetalningen till respektive kreditkonto. 

    10. TVISTER OCH LAGVAL

    Volara strävar alltid efter högsta kundnöjdhet. Om vi inte kan nå en överenskommelse där du känner dig nöjd har du möjlighet att föra ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid deras rekommendationer. Du hittar direkt till ARN via www.arn.se. Du kan även använda EU-kommissionens online-klagoportal. Detta är särskilt relevant om du är boende i ett annat EU-land än i Sverige.

    11. PRODUKTINFORMATION

    Vi strävar alltid efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkter. Detta inkluderar exempelvis färgåtergivning eller mått. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej garanteras återge produktens exakta utseende. Färgåtergivningen kan variera beroende på just din enhet eller skärm. Måtten som visas på Volara är ungefärliga och ger dig riktlinjer inom storlek. Hobbyvaruhuset förbehåller sig för eventuella tryckfel i text, bild samt fel i produktspecifikation på samtliga produkter i sortimentet. Hobbyvaruhuset förbehåller sig rätten att när som helst sälja slut en produkt.

    13. FÖRETAGSINFORMATION

    Volara (Dutch Company)
    Handelskammarens nummer: 78227496

    KUNDSERVICE
    info@volara.se

    FRI FRAKT

    KUNDTJÄNST 24/7

    5.400 NÖJDA KUNDER

    PENGARNA TILLBAKA GARANTI